مزایای قلبی و عروقی مدیتیشن

13ژوئیه 2020- در یک تجزیه و تحلیل داده ها توسط محققان و همكاران امور ایثارگران، مشخص گردید که مدیتیشن با خطر قلبی عروقی كمتر ارتباط دارد. نتایج این تحقیق در تاریخ 30 ژوئن در مجله آمریکایی قلب و عروق منتشر شد.

مطالعات قبلی حاکی از این است که مدیتیشن ممکن است بر تعدادی از بیماریها اثرات مفیدی بر جا گذارد. در بیانیه علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2017 گفته شده بود که مدیتیشن می تواند برای کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی مفید باشد. داده ها نشان می دهد که مدیتیشن ممکن است از طریق کمک به بهبود فشار خون، کاهش سطح کلسترول، ترک سیگار و سلامت کلی قلب و عروق، موثر واقع شود. با این حال، این ارتباط بطور قطعی تایید نشده است. با استفاده از یک پایگاه داده های بزرگ ملی با شرکت کنندگان زیاد، محققان این مطالعه ی جدید به دنبال شواهدی دیگر درباره تأثیر مدیتیشن بر خطر قلبی عروقی بودند.

محقق برجسته دکترChayakrit Krittanawong از کالج پزشکیBaylor ، و دانشکده پزشکیIcahn  و همکارانش به مطالعه داده های حاصل از the National Health Interview Survey، که هر ساله توسط مرکز ملی آمار بهداشت انجام می گردد، پرداختند. این اطلاعات از طیف گسترده ای از موضوعات بهداشتی از یک جمعیت نمونه به عنوان نماینده ی ملی، جمع آوری می شود.

محققان داده های مربوط به بیش از 61000 شرکت کننده در نظرسنجی را بررسی کردند. از این تعداد، تقریباً 6000 نفر (تقریبا 10 درصد) گفتند که در نوعی از مدیتیشن شرکت می کنند.

محققان دریافتند: میزان کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی و بیماری عروق کرونر در افرادی که مدیتیشن می کنند در مقایسه با افرادی که مدیتیشن نمی کنند، کمتر است.

بیشترین تفاوت در بیماری عروق کرونر بود: احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که مدیتیشن می کردند 51٪ کمتر بود. تفاوت شیوع سایر خطرات قلبی عروقی در گروه مدیتیشن در مقایسه با گروه غیر مدیتیشن، 65 درصد برای کلسترول بالا ، 70 درصد برای دیابت ، 76 درصد برای سکته مغزی و 86 درصد برای هایپرتنشن، کمتر بود.

محققان سایر عوامل مرتبط با خطر قلبی عروقی مانند سن، جنس، استعمال سیگار و شاخص توده بدنی را کنترل کردند. پس از تعدیل این عوامل، تأثیر مدیتیشن همچنان معنی دار بود.

انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد. بیشترین تمرکز روی توجه و آگاهی است. نشان داده شده است که مدیتیشن باعث افزایش آرامش جسمی و روحی می شود.

دکتر چایاکریت کریتاناوونگ ، محقق ارشد این پژوهش گفت: من به مدیتیشن اعتقاد دارم، زیرا می تواند حس آرامش، آسایش و کاهش استرس را به ما منتقل کند و باعث بهبود وضعیت عاطفی ما شود.

تمرینات مدیتیشن با کاهش استرس، هوشیاری بیشتر و بهبود سلامت روان مرتبط است. حتی ممکن است منجر به تغییرات عملکردی و آناتومیکی طولانی مدت در مغز شود. مدیتیشن همچنین ساده، مقرون به صرفه و کم خطر است.

دکتر چایاکریت کریتاناوونگو همکارانش محدودیت های زیادی را در مورد این مطالعه خاطر نشان کردند. اول این که، این نظرسنجی اطلاعاتی از نوع مدیتیشن افراد ارائه نداده بود. محققان می گویند برخی از مدیتیشن ها ممکن است فواید قلبی و عروقی بیشتری نسبت به سایرین داشته باشد. همچنین در این نظرسنجی درباره مدت یا شدت مدیتیشن سؤال نشده بود. ممکن است کسانی که بیشتر تمرین می کنند از مزایای بیشتری برخوردار شوند، اما این مطالعه نمی تواند این تأثیرات را اندازه گیری کند.

همچنین محققان به طور قطعی نمی توانند بگویند که مدیتیشن مستقیماً خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. این احتمال وجود دارد که افرادی که از سلامت قلبی و عروقی بهتری برخوردار هستند، بیشتر از سایر روشها، به احتمال زیاد مدیتیشن را انتخاب و انجام دهند.

سایر فعالیتهای زندگی نیز ممکن است ارتباط بین مدیتیشن و سلامت قلبی عروقی را تحت تأثیر قرار دهد. محققان دریافتند كه دخالت دادن فاکتورهای مصرف الكل و فعالیت بدنی، معنی دار بودن ارتباط بین مدیتیشن و خطر قلبی عروقی را كاهش می دهد.

محققان با در نظر گرفتن همه این عوامل، نتیجه گرفتند که مدیتیشن "احتمالاً" با شیوع کمتر خطر قلبی عروقی همراه است. کریتاناوونگ خاطرنشان کرد: در حالی که نتایج حاکی از آن است که مدیتیشن می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد، ما به یک مطالعه ی قدرتمند مانند یک کارآزمایی بالینی نیاز داریم تا بطور قطعی مشخص کنیم که آیا می توان از مدیتیشن برای  سلامت قلب و عروق جانبازان استفاده کرد؟

در عین حال، این مطالعه به تحقیقات در حال رشد در مورد مزایای بالقوه ی مدیتیشن، افزوده شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200713/Research-shows-cardiovascular-benefits-of-meditating.aspx